Angielska nazwa funkcji: FIND
Funkcja ZNAJDŹ w Excelu pozwala na znalezienie pozycji jednego tekstu wewnątrz innego tekstu. Dzięki niej możemy określić, gdzie w danym ciągu znaków zaczyna się określony fragment.
Ważne jest to, że funkcja ZNAJDŹ rozróżnia litery małe od wielkich.
Struktura argumentów funkcji ZNAJDŹ:
=ZNAJDŹ(szukany_tekst; w_tekście; [początek])
Opis argumentów:
- szukany_tekst – tekst, który chcesz znaleźć.
- w_tekście – tekst, w którym chcesz znaleźć szukany_tekst.
- początek – pozycja w tekście, od której zaczyna się wyszukiwanie. Jeśli pominiesz ten argument, wyszukiwanie rozpocznie się od początku tekstu. Opcjonalne.
Przykład praktyczny:
Załóżmy, że chcesz znaleźć pozycję słowa Excel
w zdaniu Uczę się programu excel
. Ponieważ funkcja ZNAJDŹ rozróżnia wielkość liter, nie odnajdzie słowa „Excel” w tym zdaniu. Jednak jeśli szukasz słowa „excel” (wszystkie litery małe), funkcja zwróci pozycję tego słowa w zdaniu.
Przykład zastosowania funkcji w Excelu:
Masz następującą tabelę:
Zdanie
"Uczę się programu excel"
Aby znaleźć pozycję słowa Excel
, używasz formuły:
=ZNAJDŹ("Excel"; A2)
Funkcję wstawiasz do komórki B2
. Następnie kopiujesz w dół do końca zakresu danych.
W tym przypadku, wynik funkcji to błąd, ponieważ słowo Excel
z wielkiej litery nie występuje w zdaniu.
Jeśli jednak użyjesz formuły:
=ZNAJDŹ("excel"; A2)
to funkcja zwróci wynik równy 16
, co oznacza, że słowo excel
zaczyna się na 16-tej pozycji w zdaniu.
Działanie funkcji w opisanym przykładzie:
- Funkcja analizuje tekst w komórce
A2
. - Próbuje znaleźć słowo „Excel” w tekście.
- Otrzymany wynik to błąd, ponieważ funkcja rozróżnia wielkość liter.
- Jeśli jednak szukasz słowa „excel”, funkcja zwróci jego pozycję w zdaniu.
Instrukcja wstawienia funkcji za pomocą Biblioteki funkcji:
- W arkuszu kliknij na komórkę, w której chcesz wyświetlić wynik – na przykład obok tabeli w komórce
B2
. - Przejdź na wstążce do karty Formuły (Formulas).
- Na tej karcie odszukaj grupę Funkcje tekstowe (Text Functions).
- Na liście funkcji tekstowych odszukaj i kliknij funkcję ZNAJDŹ (FIND).
- W oknie argumentów funkcji:
- W polu Szukany tekst (Find text), wprowadź
Excel
lubexcel
, w zależności od tego, co chcesz znaleźć. - W polu W tekście (Within text), kliknij w arkuszu na komórkę, zawierającą tekst do przeszukania –
A2
. - W tym przykładzie pozostałe pola argumentów funkcji możesz pominąć – pozostaw je puste. Ostatni argument pomijamy, gdyż przeszukujemy tekst od początku.
- W polu Szukany tekst (Find text), wprowadź
- Naciśnij przycisk OK.
- W komórce
B2
zostanie wyświetlony wynik wyszukiwania. - Aby skopiować funkcję do końca zakresu danych, umieść kursor w komórce
B2
, przeciągnij dolny prawy róg komórki do końca zakresu danych. - Puść klawisz myszki, funkcja zostanie skopiowana do wybranego zakresu.