Angielska nazwa funkcji: COUNTBLANK
Funkcja LICZ.PUSTE jest używana do określania liczby pustych komórek w określonym zakresie. Jest to szczególnie przydatne w kontekście biznesowym, gdy chcemy szybko zidentyfikować brakujące dane lub informacje.
Struktura argumentów funkcji LICZ.PUSTE:
LICZ.PUSTE(zakres)
- zakres – to zakres komórek, w których chcemy zliczyć puste komórki.
Przykład z życia biznesowego:
Załóżmy, że jesteś koordynatorem projektu i masz arkusz z listą zadań dla członków zespołu. Chcesz szybko określić, ile zadań nie zostało jeszcze przydzielonych.
Przykład zastosowania funkcji w Excelu:
Masz następującą tabelę:
Zadanie | Osoba odpowiedzialna |
---|---|
Przygotowanie prezentacji | Anna |
Analiza danych | |
Spotkanie z klientem | Karol |
Testowanie produktu | Agnieszka |
Przygotowanie dokumentacji |
Jeśli chcesz określić, ile zadań nie zostało jeszcze przydzielonych, możesz użyć formuły:
=LICZ.PUSTE(B2:B6)
W tym przypadku:
B2:B6
to zakres, w którym chcemy policzyć ile komórek jest pustych.
Gdy wpiszesz powyższą formułę, otrzymasz wynik 2
, co oznacza, że dwa zadania z listy jeszcze nie zostały przydzielone.
Działanie funkcji w opisanym przykładzie:
- Funkcja przeszukuje zakres
B2:B6
w poszukiwaniu pustych komórek. - Kiedy funkcja znajduje pustą komórkę, zwiększa licznik o 1.
- Końcowy wynik, czyli
2
, przedstawia liczbę pustych komórek w zakresie, co oznacza, że dwa zadania jeszcze nie mają przypisanej osoby odpowiedzialnej.
Instrukcja wstawienia funkcji za pomocą Biblioteki funkcji:
- W arkuszu Excela znajdź i kliknij na komórkę, w której chcesz wyświetlić wynik formuły, np.
B7
. - Przejdź na wstążce do karty Funkcje (Formulas).
- Na tej karcie odszukaj grupę Więcej Funkcji (More Functions), a następnie wybierz funkcje Statystyczne (Statistical).
- Na liście funkcji statystycznych odszukaj i kliknij funkcję LICZ.PUSTE (COUNTBLANK).
- W oknie argumentów funkcji, kliknij w polu Zakres (Range), a następnie w arkuszu zaznacz zakres komórek, które chcesz przeanalizować. Zakres komórek możesz także wpisać z klawiatury, np.
B2:B6
. - Naciśnij przycisk OK.
- W wybranej komórce zostanie wyświetlony wynik, w tym przypadku
2
, co oznacza, że dwa zadania z listy jeszcze nie zostały przydzielone.
Warto dodać, że dokładna nazwa karty, grupy funkcji na wstążce może się różnić w zależności od wersji Excela.