Angielska nazwa funkcji: TRIM
Funkcja USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY w Excelu pozwala na usunięcie zbędnych odstępów z tekstu. Jest to szczególnie przydatne, gdy tekst pochodzi z różnych źródeł i może zawierać niechciane spacje. Formuła działa w następujące sposób:
- Usuwa wszystkie spacje występujące przed tekstem.
- Usuwa wszystkie spacje występujące na końcu tekstu.
- Między słowami pozostawia tylko jedną spację.
Struktura argumentów funkcji USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY:
=USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY(tekst)
Opis argumentów:
- tekst – Tekst, z którego chcesz usunąć zbędne spcaje.
Przykład praktyczny:
Załóżmy, że masz listę nazw miast, ale niektóre z nich mają zbędne spacje na początku, na końcu lub pomiędzy słowami.
Przykład zastosowania funkcji w Excelu:
Masz następującą tabelę:
Nazwa miasta
" Warszawa "
"Kraków "
" Poznań"
" Nowy Sącz"
Aby usunąć zbędne odstępy, używasz formuły:
=USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY(A2)
Funkcję wstawiasz do komórki B2
. Następnie kopiujesz w dół do końca zakresu danych.
W przypadku pierwszej pozycji, wynik to:
- W komórce
B2
: „Warszawa” - W komórce
B3
: „Kraków” - W komórce
B4
: „Poznań” - W komórce
B5
: „Nowy Sącz”
Działanie funkcji w opisanym przykładzie:
- Funkcja analizuje tekst w komórce
A2
. - Usuwa zbędne odstępy z początku, końca oraz pomiędzy słowami.
- Otrzymany wynik to poprawiona nazwa miasta.
Instrukcja wstawienia funkcji za pomocą Biblioteki funkcji:
- W arkuszu kliknij na komórkę, do której chcesz wstawić poprawiony tekst – na przykład obok tabeli w komórce
B2
. - Przejdź na wstążce do karty Formuły (Formulas).
- Na tej karcie odszukaj grupę Funkcje tekstowe (Text Functions).
- Na liście funkcji tekstowych odszukaj i kliknij funkcję USUŃ.ZBĘDNE.ODSTĘPY (TRIM).
- W oknie argumentów funkcji w kliknij polu Tekst (Text), a następnie kliknij w arkuszu na komórkę, zawierającą tekst do przetworzenia –
A2
. - Naciśnij przycisk OK.
- W komórce
B2
zostanie wyświetlony poprawiony tekst. - Aby skopiować funkcję do końca zakresu danych i uzyskać poprawione nazwy miast w sąsiednich komórkach, umieść kursor w komórce
B2
, przeciągnij dolny prawy róg komórki do końca zakresu danych. - Puść klawisz mysz, funkcja zostanie skopiowana do wybranego zakresu, automatycznie poprawiając teksty z kolumny A.