Angielska nazwa funkcji: TEXTJOIN
Funkcja POŁĄCZ.TEKSTY w Excelu pozwala na łączenie tekstu z wielu zakresów oraz ciągów tekstowych, umożliwiając jednocześnie dodawanie separatora między połączonymi tekstami.
Jeżeli długość połączonych testów przekracza 32 767 znaków, wtedy formuła zwraca komunikat o błędzie.
Struktura argumentów funkcji POŁĄCZ.TEKSTY:
POŁĄCZ.TEKSTY(separator; ignoruj_puste; tekst1; [tekst2]; ...)
- separator – tekst, który zostanie wstawiony między każdym połączonym tekstem.
- ignoruj_puste – wartość logiczna określająca, czy puste wartości mają być pomijane.
- PRAWDA – jeżeli w zakresie komórek do połączenia, znajdują się puste komórki to będą one ignorowane.
- FAŁSZ – jeżeli w zakresie komórek do połączenia, znajdują się puste komórki to będą one uwzględniane. W efekcie w połączonym tekście będą obok siebie znajdowały się dwa separatory..
- tekst1 – pierwszy element tekstowy do połączenia. Może być ciągiem lub tablicą ciągów, na przykład zakresem komórek.
- [tekst2; …] – dodatkowe elementy tekstowe do połączenia. Można podać w maksymalnie 253 argumentach tekstowych. Każdy z nich może być ciągiem lub tablicą ciągów, na przykład zakresem komórek.
Przykład praktyczny:
Załóżmy, że pracujesz nad listą pracowników. Chcesz połączyć imię i nazwisko pracownika w jednej komórce, oddzielając je przecinkiem.
Przykład zastosowania funkcji w Excelu:
Masz następującą tabelę:
Imię Nazwisko "Jan" "Kowalski" "Anna" "Nowak"
Aby połączyć te dane, używasz formuły:
=POŁĄCZ.TEKSTY(", "; PRAWDA; A2; B2)
Funkcję wstawiasz do komórki C2
, a następnie kopiujesz w dół do końca zakresu danych.
W przypadku pierwszej pozycji, wynik to „Jan, Kowalski”.
Działanie funkcji w opisanym przykładzie:
- Funkcja analizuje tekst w komórkach A2 i B2.
- Łączy te ciągi w jeden, oddzielając je przecinkiem.
- Otrzymany wynik to „Jan, Kowalski”.
Możesz używać tej funkcji w połączeniu z innymi funkcjami tekstowymi w Excelu, aby przetwarzać i analizować dane tekstowe w bardziej zaawansowany sposób.
Instrukcja wstawienia funkcji za pomocą Biblioteki funkcji:
- W arkuszu kliknij na komórkę, w której chcesz połączyć teksty – na przykład obok tabeli w komórce
C2
. - Przejdź na wstążce do karty Formuły (Formulas).
- Na tej karcie odszukaj grupę Funkcje tekstowe (Text Functions).
- Na liście funkcji tekstowych odszukaj i kliknij funkcję POŁĄCZ.TEKSTY (TEXTJOIN).
- W oknie argumentów funkcji:
- W polu Separator, wprowadź spację.
- W polu Ignoruj puste wpisz PRAWDA.
- Kliknij w polu Tekst1 (Text1), a następnie w arkuszu zaznacz zakres komórek
A2:B2
.
- Naciśnij przycisk OK.
- W komórce
C2
zostanie wyświetlony połączony tekst. - Teraz, aby skopiować funkcję do końca zakresu danych, umieść kursor w komórce
C2
, przeciągnij dolny prawy róg komórki do końca zakresu danych. - Puść klawisz mysz, funkcja zostanie skopiowana do wybranego zakresu, automatycznie łącząc teksty z kolumn A i B.