[button link=”http://szkolenieexcel.waw.pl/tag/zaokraglanie/” color=”orange”]zobacz wszystkie wpisy na temat zaokrąglania liczb w Excelu[/button]
Przygotowując raport w Excelu lub tabelę, która później zostanie skopiowana do prezentacji w PowerPoint czasami warto wyłącznie dla celów prezentacyjnych zaokrąglić liczby do pełnych setek, tysięcy lub milionów.
Dla odbiorcy bardziej czytelna będzie wartość 15 000 niż 14 857,98.
Jak w takim razie zaokrąglić wartości. Z pomocą przychodzi formuła ZAOKR, jest to formuła należąca do grupy funkcji Matematycznych i trygonometrycznych.
[box type=”info” style=”rounded” border=”full”]
Argumentami formuły są:
Liczba – to wartość liczbowa do zaokrąglenia lub adres komórki zawierający tą liczbę
Liczba_cyfr – w tym miejscu podajemy ilość cyfr, do której ma być zaokrąglona liczba.
Zaokrąglając liczbę do pełnych setek, tysięcy lub milionów itd, w to pole wpisujemy wartości ujemne!
Przykładowo:
-1 oznacza zaokrąglenie do pełnych dziesiątek,
-2 oznacza zaokrąglenie do pełnych setek,
-3 oznacza zaokrąglenie do pełnych tysięcy,
-4 oznacza zaokrąglenie do pełnych dziesiątek tysięcy,
-5 oznacza zaokrąglenie do pełnych setek tysięcy,
-6 oznacza zaokrąglenie do pełnych milionów,
itd.
[/box]
Przykład
Wartości z poniższej tabeli należy zaokrąglić do pełnych setek.
Do komórki B2 wprowadź formułę ZAOKR.
Argumentami formuły będą:
Liczba – komórka A2.
Liczba_cyfr – w pole tego argumentu wpisz -2 (minus dwa)
[box type=”alert” style=”rounded” border=”full”]
Zasada zaokrąglania
Liczba jest zaokrąglana zawsze od końca. Jeżeli ostatnia cyfra w liczbie jest większa lub równa 5 wtedy liczba zaokrąglana jest w górę, w przeciwnym razie liczba zaokrąglana jest do dołu
[/box]
Zatwierdź i skopiuj formułę. W wyniku otrzymujemy tabelę zawierającą wartości zaokrąglone do pełnych setek, tak jak na rysunku poniżej.
[button link=”http://szkolenieexcel.waw.pl/tag/zaokraglanie/” color=”orange”]zobacz wszystkie wpisy na temat zaokrąglania liczb w Excelu[/button]